Algemene voorwaarden
1. De onderneming
Porseleen, commerciële naam smmaak. H. Mortierstraat 9050 te Gentbrugge, Ondernemingsnummer: 0751.857.094, Tel 0486/49.65.18. mailadres info@smmaak.be
2. Toepassing
2.1 Erkennen en aanvaarden
Door het plaatsen van een online of telefonische bestelling sluit de klant een overeenkomst met Porseleen en erkent en aanvaardt de klant de Algemene Voorwaarden van Porseleen.
2.2 Aanpassen Algemene Voorwaarden
Porseleen weerhoudt het recht de inhoud van de Algemene Voorwaarden van Porseleen te wijzigen. Voor de reeds afgesloten overeenkomsten blijven de voorwaarden gelden op het moment van sluiten van deze overeenkomst.
3. Aanbod
3.1 Aanbod
Het aanbod bestaat op vandaag uit: (1) activiteiten voor particulieren zoals
een kookwedstrijd , privé kookworkshops, open ateliers, kookclubs, workshops met fysieke aanwezigheid op een vaste locatie (2) B2B activiteiten zoals teambuilding workshops (3) Producten per stuk aan te kopen zoals ingrediënten, verpakking, toestellen. (4) Toestellen die verhuurd worden.
De eigenschappen van elk van deze aangeboden producten (diensten/goederen) worden steeds transparant en duidelijk meegedeeld binnen de webomgeving en voor de klant overgaat tot definitieve inschrijving of aankoop. Bij twijfels, kan de klant steeds contact opnemen.
Afspraken omtrent onder meer begin- en einduur, locatie van aanwezigheid, benodigdheden, concreet verloop van de activiteit, toegankelijkheid of eventuele (leeftijds)beperkingen, worden per product duidelijk omschreven in het aanbod en maken integraal deel uit van de overeenkomst. Afbeeldingen in communicaties met betrekking tot smmaak zoals op de website, brochures, folders, etc., zijn louter illustratief en decoratief bedoeld en kunnen bijgevolg elementen bevatten die niet inbegrepen zijn in de prijs of afwijken van de productomschrijving. Porseleen is niet aansprakelijk in geval van kennelijke materiële, zet- of drukfouten. In dat geval is sprake van een ongeldig aanbod waartoe Porseleen niet is gehouden over te gaan tot uitvoering/toekenning.
3.2 Bestelling
Een klant kan een product of een activiteit enkel via website of per mail bestellen. Wanneer de klant een activiteit besteld kan deze ook familieleden of vrienden inschrijven als deelnemer, zolang er plaatsen beschikbaar zijn en mits de deelnemer voldoet aan de eventuele bijkomende voorwaarden zoals omschreven in het aanbod. Het is de verantwoordelijkheid van de klant om de eventueel mede ingeschreven familieleden en/of vrienden op de hoogte te brengen van deze Algemene Voorwaarden.
De inschrijving/bestelling is pas definitief na de betaling.
3.3 Bevestiging
Nadat de bestelling geplaatst is, ontvangt de klant een bevestigingsmail met aangekocht items en totaalbedrag. Deze mail geldt als betaalbewijs. Indien de klant geen bevestiging heeft gekregen zal Porseleen de bestelling niet hebben klaar gemaakt, of de workshopplaats niet gereserveerd hebben. Geen bevestiging ontvangen wordt gezien als geen bestelling. Er wordt aan de klant gevraagd Porseleen te verwittigen indien er geen bevestiging binnen 2 dagen is ontvangen zodat alsnog de bestelling kan doorgaan.
3.4 Beschikbaarheid producten
Indien de bestelde producten niet beschikbaar zijn verwittigt Porseleen de klant per mail binnen termijn van 1 dag, zijnde 24h. Indien Porseleen niet kan tegemoetkomen aan de bestelling dan wordt de klant op de hoogte gebracht en bestelling geannuleerd tenzij anders overeengekomen met de klant. Het betaalde bedrag zal bij annulatie terugbetaald worden binnen de 2 werkdagen.
3.5 Overmacht
Overmacht of een gebeurtenis buiten de controle van Porseleen geven haar het recht om de uitvoering van de overeenkomst op te schorten zolang deze situatie aanhoudt. De klant wordt hiervan zo snel mogelijk op de hoogte gebracht. Indien deze situatie van overmacht de termijn van 30 kalenderdagen overschrijdt, hebben beide partijen het recht geheel of gedeeltelijk dmv een schriftelijke verklaring te ontbinden zonder recht op enige schadevergoeding maar er is wel een terugbetaling van het betaalde bedrag.
4. De betaling
4.1 Online of overschrijving
Alle rekeningen zijn betaalbaar in EURO voordat de activiteit of ophaling goederen plaatsvindt.
Indien de klant rechtstreeks op de webshop bestelt gebeurt de betaling online via de webshop en dit kan via debetkaart, kredietkaart (Visa/Mastercard) of cadeau voucher. Indien de klant per mail bestelt betaald men via een overschrijving op het KBC rekeningnummer
IBAN BE43 7360 7121 1101 – BIC KREDBEBB.
Cash wordt niet aanvaard. Betalingen ter plaatse in de vestiging van smmaak gebeuren ook allemaal via de website, er is geen kassa of bannkaart systeem aanwezig in het filiaal.
4.2 De prijs
Alle prijzen zijn in euro en inclusief BTW.
4.3 Afwezigheid herroepingsrecht
Vermits een activiteit of event steeds op een vooraf vastgesteld ogenblik plaatsvindt, is de wettelijke uitzondering op het herroepingsrecht van de consument bij deze overeenkomsten gesloten op afstand van toepassing.
4.3 Nadien betalen en laattijdige betaling
Nadien betalen kan enkel uitzonderlijk bij B2B bestellingen. Dan wordt de uiterlijke betaaldatum op de bijhorende factuur vermeld. Wanneer Porseleen geen betaling ontvangt na de vervaldatum van de factuur, dan wordt automatisch een eerste kosteloze herinneringsbrief gestuurd naar de klant.
Na verzending van deze herinnering, heeft de klant een termijn van 14 kalenderdagen om te betalen zonder bijkomende kosten. Deze termijn gaat in op de derde werkdag na verzending van de herinnering.Een schrijven zal volgen wanneer de betaling uitblijft. Op de totale schuld zal dan van rechtswege en zonder bijkomende ingebrekestelling de maximale verwijlintrest en de maximale forfaitaire schadevergoeding verschuldigd zijn zoals voorzien in artikel XIX.4 van het Wetboek Economisch Recht.
4. Verloop activiteit en ophalen bestelling
4.1 Wanneer
Bestelde goederen kunnen worden afgehaald op afspraak of tijdens de openingsuren zoals op de website aangegeven. Ophalen gekochte of gehuurde goederen kan vanaf de bevestigde datum.
Indien de klant een workshop of open atelier heeft geboekt dan kan deze enkel de workshop volgen op de datum die op de bevestiging staat vermeld.
4.2 Plaats
Plaats van ophalen of van de activiteit is Brabantdam 158, 9000 Gent tenzij anders afgesproken.
4.3 Kosten
De kosten van het ophalen zijn voor de klant. Porseleen voorziet geen vergoeding voor de verplaatsing. Er wordt niet aan huis geleverd tenzij anders afgesproken en Porseleen is niet verplicht te leveren .
4.4 Indien bestelling niet wordt opgehaald
Zodra de bestelling geplaatst is en betaling voldaan is kan niet meer geannuleerd worden behalve onder voorwaarden vermeld in Art 5 Indien de klant de bestelling van de goederen niet ophaalt binnen de voorziene termijn zal het betaalde bedrag niet worden teruggestort.
5 Annulatievoorwaarden
5.1 Annulatie van de klant uit
Porseleen laat toe een inschrijving van een kookworshop te annuleren tot 30 kalenderdagen voor de start/ plaatsvinden van de workshop, mits 10 euro administratieve kost per ticket betaald wordt. Verplaatsen naar een andere datum kan kosteloos tot 30 kalenderdagen voor de start/ plaatsvinden van de eerstgeboekte workshop.
Bij een termijn korter dan 30 dagen voor de workshop kan enkel geannuleerd of verplaatst worden bij het voorleggen van bewijs van een situatie van overmacht ( vb doktersbriefje of bewijs openbaar vervoer ) Ook dan wordt per ticket een administratieve kost van 10 euro aangerekend.
Iemand anders in de plaats laten deelnemen kan kosteloos tot de dag van de workshop mits verwittiging van de naam van de deelnemer voor de start van de workshop.
In geval van een privéworkshops is annulatie beperkt tot het vast basisbedrag zoals in de offerte of per mail omschreven.
Indien de klant niet komt opdagen zonder enige verwittiging voordien dan is Porseleen in geen geval verplicht tot terugbetaling of het inplannen van een nieuwe datum.
Indien de klant recht heeft op terugbetaling , dan wordt dat per overschrijving of per transactie via de website op hetzelfde rekeningnr als waarmee werd betaald teruggestort. Dit kan enkele werkdagen duren.
5.2 Annulatie vanuit Porseleen
Porseleen behoudt zich het recht voor om ingeplande workshops te annuleren, zonder enige geldelijke bijkomende schadevergoeding verschuldigd te zijn. Het bestelde bedrag wordt in dat geval integraal terugbetaald.
6.Aansprakelijkheid
6. 1 Allergiëen
Porseleen is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen of schade berokkend aan de klant (of een deelnemer, ingeschreven door de klant) tijdens en naar aanleiding van het volgen van een activiteit of workshop. Bij het gebruik van materialen of de consumptie van voedsel en/of dranken, is het de verantwoordelijkheid van de klant (of de deelnemer, ingeschreven door de klant) zich te informeren over de samenstelling en/of ingrediënten waaraan hij/zij mogelijk allergisch is.
Het smmaak atelier is een plaats waar met allerhande ingrediënten wordt gewerkt. Er kunnen ten allen tijde sporen aanwezig zijn van gekende allergenen. Bij het akkoord gaan met deze voorwaarden erkent de deelnemer ook dat deze hiervan op de hoogte is.
Indien vereist voor onder meer gezondheidsredenen, is het de verantwoordelijkheid van de klant (of ingeschreven deelnemer) zich te onthouden van het nuttigen of gebruiken van de aangeboden producten.
6.2 Hygiëne
Akkoord gaan met de algemene voorwaarden betekent dat de klant op de hoogte is van standaard hygienische maatregelen tijdens bereiden van voeding.
Handen moeten altijd na toiletbezoek gewassen zijn zoals ook bij wet bepaald. Klant doet het nodige om haar in het eten te vermijden; los haar moet vastgebonden worden en indien nodig van haarband of netje worden voorzien, pluisende kledij en juwelen worden niet gedragen. Telefoon wordt tijdens het koken niet gebruikt en bij voorkeur in tas of kledij gehouden want deze hoort niet thuis op het keukenwerkvlak. Er wordt bestek gebruikt om de ingrediënten te serveren of te proeven. Lepels waarmee geproeft is, worden niet herbruikt. Het correct gebruik van keukenmateriaal wordt gerespecteerd; vb blauwe snijplank voor zuivel. En de klant is vrij om andere deelnemers aan te spreken op onhygienische praktijken. Klant doet alles om contaminatie te vermijden. Porseleen zal aanmoedigen zo hygienisch mogelijk te werken maar is in geen geval verantwoordelijk voor klachten die betrekking hebben tot hygienisch werken van de deelnemers.
6.3 Alcohol
Bij activiteiten of workshops waar alcohol wordt geschonken, geproefd, genuttigd, is het de eigen verantwoordelijkheid van de deelnemer om erover te waken dat hij/zij de vereiste wettelijke leeftijdsgrens heeft bereikt (verzoek tot bewijs leeftijd kan rijzen) en erop toe te zien niet overmatig te drinken. De deelnemer beoordeelt geheel zelf of hij/zij, indien van toepassing, wettelijk een voertuig mag besturen. Bij vaststelling van dronkenschap van een deelnemer, is Porseleen gerechtigd om zo nodig de bevoegde diensten hiervan op de hoogte te stellen om de nodige vaststellingen te doen.
6.4 Eten meenemen
Als er overschotten zijn, krijgen de deelnemers de mogelijkheid deze mee te nemen. Elke overname van overschotten gebeurt op eigen risico van de deelnemer. Porseleen kan in geen geval aansprakelijk worden gesteld voor de bewaring en het transport van deze overschot, evenmin voor mogelijke schade die ontstaat ten gevolge van deze overschotten.
6.5 Verloren voorwerpen
Elke deelnemer is verantwoordelijk voor zijn spullen. Indien er iets vergeten is verwittigen we de klant en krijgt deze de tijd om het op te halen. Als na 1 maand deze nog niet opgehaald is sturen we een herinnering. Wanneer daar geen antwoord op komt of wanneer binnen 6 maand de spullen nog niet zijn opgehaald worden ze weggegeven aan een tweedehands organisatie en doet de deelnemer automatisch afstand van eigendom.
7. Eigendom, Schade en risico
7.1 Eigendom en diefstal
Na betaling van bestelling blijven materialen zoals keukengerei eigendom van Porseleen. Deze mogen door de klant gebruikt worden voor de termijn die afgesproken is en dienen in originele staat achter gelaten te worden.
De klant mag geen toestellen of keukengerei of verpakking meenemen naar huis tenzij met akkoord van Porseleen. Elke vorm van ontvreemding wordt gezien als diefstal. Alles wat men meeneemt naar huis moet betaald zijn, mits anders afgesproken. Wanneer wordt vastgesteld dat een aanwezige zich schuldig maakt aan diefstal, opzettelijk schade berokkent aan andere personen of zaken, of zich onbetamelijk gedraagt, behoudt Porseleen zich het recht voor de deelnemer uit de activiteit of workshop te verwijderen. Daartoe zal indien nodig politie en/of andere diensten worden ingeschakeld om de nodige vaststellingen te doen.
7.2 Intellectuele eigendom
De teksten, namen en logo’s weergegeven op de smmaak website zijn de exclusieve eigendom Porseleen of van de respectievelijke eigenaars van wie Porseleen een licentie heeft bekomen om ze weer te geven. Ook de recepten, instructies tijdens kookworkshops zijn eigendom van Porseleen. Op geen enkel ogenblik verkrijgt de klant enige licentie op deze beschermde werken. De klant kan deze teksten, namen en logo’s dan ook niet gebruiken zonder de toestemming van de respectievelijke eigenaars. .
Filmen of foto’s nemen mag mits toestemming. Film en foto gemaakt tijdens workshops mag de klant niet delen met derden, nog met vrienden of familie, nog via sociale kanalen zonder enige toestemming van Porseleen.
7.3 Beschadiging
Porseleen is niet aansprakelijk voor beschadiging of verlies van de artikelen tijdens transport.
Zodra de klant de goederen in zijn bezit heeft is de klant verantwoordelijk voor de goede staat van de goederen.
Porseleen is niet verantwoordelijk voor beschadiging van de klant zijn eigendom. vb een vlek op kledij of een telefoon waar op gemorst is. De klant is zelf verantwoordelijk om de nodige voorzieningen te nemen schade te voorkomen.
Schade aan keukengerei moet altijd gemeld worden dezelfde dag zodat ook voedselveiligheid kan gegarandeerd worden. Als het materiaal reeds beschadigd was moet dit ook gemeld worden en mag dat item niet meer gebruikt worden.
De beschadigde stukken of restanten moeten als bewijs getoond zijn aan de verantwoordelijke . Als het item dermate stuk is dan is 1 deel er van voldoende bewijs.
Elk item die gebroken is of dermate beschadigd dat deze niet meer kan gebruikt worden, wordt beschouwd als kapot. Dit kan zijn; gebroken, verkleurd, barsten, krassen of elektronsich toestel die niet meer werkt en andere.
7.4 Nalatigheid en niet volgen van instructies
Als de klant de instructies niet naleeft en er daardoor schade is aan het product dan wordt de integrale marktprijs van het beschadigd product aangerekend. In het bijzonder volgende in acht te nemen: Hout mag niet in de vaatwas en metaal mag niet in een microgolf en glas kan makkelijk breken.
Schade die duidelijk te wijten is aan slijtage of kwaliteitsgebrek, zoals krassen, verkleuring, wordt niet aangerekend.
Instructies hebben ook impact op de veiligheid. Porseleen is in geen enkel geval verantwoordelijk voor materiele en lichamelijke schade door fout gebruik van de producten. Indien men niet op de hoogte is van de instructies en onvoldoende ervaring heeft om een toestel of product correct te gebruiken dan moet er advies gevraagd worden en gewacht worden tot men advies heeft gekregen. Bij twijfel zijn de officiële handleidingen van de toestellen allen tijde ter beschikking.
7.5 Verbergen
Omwille van veiligheid moet alle schade gemeld worden. Wanneer gemerkt wordt dat er schade is berokkend die men tracht te verdoezelen dan behoudt Porseleen het recht om een boete aan te rekenen van 20 euro bovenop de schade. Schade die door een deelnemer wordt veroorzaakt, zal op eerste verzoek aan Porseleen worden vergoed binnen termijn van 7 dagen.
8. Transparantie en respect
Porseleen hecht veel waarde aan respect en correctheid en zal in de eerste plaats met rede handelen. Enkel in geval van duidelijk bewijs van nalatigheid en disrespect wordt er er beroep gedaan op vermelde voorwaarden. Gedurende een activiteit of workshop is van iedere aanwezige te verwachten dat hij/zij zich respectvol opstelt ten opzichte van de overige aanwezigen.
Smmaak is een plaats waar iedereen ongeacht leeftijd, geslacht, taal thuishoort en zich thuis moet voelen en Porseleen hecht dan ook veel waarde aan verdraagzaamheid. Lekker eten staat boven elke vorm van racisme, haat en politieke onenigheid.
Indien Porseleen merkt dat er gedrag is die echt niet door de beugel kan dan behoudt ze het recht om de deelnemer uit de activiteit of workshop te verwijderen.
9. Privacy
De dienstverlening zoals omschreven in deze Algemene Voorwaarden vereist de inzameling en verwerking van de persoonsgegevens van de klant. De gegevens van de klant worden strikt vertrouwelijk behandeld en niet meegedeeld aan derden. Bij bestelling gaat de klant akkoord met het gebruik van de persoonlijke gegevens zoals vermeld in de privacy policy.
10. Klachten
Klachten over de geleverde producten of diensten kunnen binnen de vijf werkdagen via mail gemeld worden aan de Porseleen. Wij zullen u binnen de 14 dagen antwoord geven over deze klacht.
Het wordt uiteraard geapprecieerd als de klant eerst gesprek aangaat indien met iets niet tevreden is. vooraleer officiele klacht in te dienen.
De klant heeft nooit het recht om betalingen geheel of gedeeltelijk in te houden of terug te eisen in geval van betwisting.
11. Recht
Op de overeenkomsten gesloten met Porseleen is uitsluitend het Belgisch recht van toepassing. In geval van een geschil tussen Porseleen en de klant zijn enkel de rechtbanken van Gent bevoegd.
Deze versie Algemene Voorwaarden van Porseleen is laatst gewijzigd 19/09/2025
